Lennu Keinänen, Suomen Verkkomaksut Oy:n toimitusjohtaja

Taantuma kirittänyt verkko-ostamisen huimaan nousuun

lennu_keinanen.jpgKuluneen vuoden aikana suomalaisten verkkokauppojen suhteellinen liikevaihto on kasvanut yli 30%. Kasvulukemat ovat peräisin Suomen Verkkomaksujen asiakastietokannasta, joka kattaa lähes tuhannen kotimaisen verkkokaupan myynnin tiedot, eli arviolta yli kolmanneksen Suomen verkkokaupoista.

 Verkossa vaihtoehtojen vertailu on helppoa

Monet päätyvät ostamaan verkosta sen vuoksi, että hintavertailu verkossa on helppoa ja vaihtoehtoisia tavarantoimittajia on runsaasti. Tällöin ostopäätöksen tueksi saadaan enemmän vertailupohjaa.

Toisaalta kotimaiset yritykset ovat yhä enemmän siirtyneet tarjoamaan tuotteitaan verkkokaupan kautta. Internet tarjoaa perinteisiin kivijalkaliikkeisiin verrattuna edullisen myyntikanavan ja avaa valtakunnallisen tai monessa tapauksessa jopa kansainvälisen markkinan.

-Suomihan on tunnetusti tullut jälkijunassa alalla muihin pohjoismaihin verrattuna, joten osa kasvusta selittynee myös sillä, että meillä on vihdoin havaittu verkkokaupankäynnin valtava potentiaali ja kuluttajien ostotottumusten muuttuminen, arvioi Suomen Verkkomaksujen toimitusjohtaja Lennu Keinänen.

Suomalaisten ostoskäyttäytyminen eurooppalaistumassa

Suomen Verkkomaksujen tilastoista löytyy tietoa myös verkkomaksamisen vaihtoehtoisista maksutavoista ja niiden suhteellisista osuuksista.

Noin 80% verkkokauppojen asiakkaista maksaa ostoksensa pankkien verkkomaksupainikkeilla, noin 12% luottokorteilla ja 8% joko laskulla tai osamaksulla silloin kun verkkokaupassa on tarjolla kaikki edellä mainitut maksutavat.

Viimeisen vuoden aikana keskiostoksen suuruus on laskenut lasku- ja osamaksupalveluiden osalta, kun yleisesti muiden maksutapojen osalta summat ovat nousseet. Tämä kertonee kahdesta seikasta: Ensinnäkin halutaan lisää maksuaikaa ja myös pienempiä ostoksia tehdään lasku- ja osamaksupalveluilla. Toiseksi keskiostoksen laskeminen on seurausta kyseisten maksutapojen yleistymisestä, jolloin niitä käytetään erityyppisissä ja -hintaisissa tuotteissa.

Palaa