Harri Kivimäki, Elisa Oyj:n myyntijohtaja

Yrittäjällä ei ole varaa olla poissa netistä

elisa_harri_kivimaki.jpgElisan myyntijohtaja Harri Kivimäen mukaan yrittäjiä pitää herätellä netin mahdollisuuksiin, koska Suomessa on 260 000 yritystä, mutta vain kolmetuhatta verkkokauppaa. Verkkokaupan perustamista pidetään vaikeana, vaikka sen voi hankkia helposti palveluna.

Verkkokaupasta ajatellaan usein, että se on vaikea ottaa käyttöön ja hallita. Verkkokaupasta ei saa kuitenkaan tulla pk-yrittäjille mörköä.

– Verkkokaupan kohdalla tunnetaan usein myös epävarmuutta siitä, tuleeko maksu lopulta perille. Osaltaan verkkokauppaan liittyviä ennakkoluuloja on helppo ymmärtää. Yrittäjäkunnassamme on paljon eläköityviä yrittäjiä, joilla on pitkät perinteet ja varma ote omasta tekemisestä. He eivät ole kaivanneet viestintäteknologiaa tuottavuuden parantamiseksi, Elisan myyntijohtaja Harri Kivimäki toteaa.

Kivimäen mielestä yrittäjiä olisi hyvä herätellä verkon mahdollisuuksiin myös kysymällä, mitä on mahdollista menettää, jos laiminlyö läsnäolon verkossa.

– Tosiasia kuitenkin on, että suomalaiset haluavat tehdä ostoksia yhä enemmän netissä. Jos tarjontaa ei kotimaassa ole, kauppaa alkaa valua ulkomaille. Tähän Suomen yrittäjäkentällä ei ole varaa, Kivimäki muistuttaa.
Samalla ostopäätökset syntyvät yhä useammin verkossa. Ihmiset tutustuvat palveluihin ja tuotteisiin netissä ennen ostopäätöksen tekemistä. Tässä vaiheessa yrittäjän on oltava näkyvillä.

– Varsinkin nuoret luottavat verkon eri yhteisöjen mielipiteisiin ostopäätöksiä tehdessään. Ihmiset, joita he eivät ole koskaan fyysisesti tavanneet, ohjaavat käyttäytymistä hyvin voimakkaasti. Yleisestikin kuluttajien keskuudessa on hyvin tavallista tarkistaa vähintään tuotteen tai palvelun perustiedot Googlesta, Kivimäki sanoo.

Verkkokaupan voi hankkia palveluna

Kivimäen mukaan yrittäjät ovat kyllä kiinnostuneita netin ja muiden viestinpalveluiden tarjoamista mahdollisuuksista. Vieläkin valitettavan usein kotisivuja kutsutaan tekemään sukulaispoika.

– Kunnon sähköpostiosoite ja asialliset kotisivut ovat tärkeitä yrityksen käyntikortteja, jotka ovat verkossa näkymisen ensimmäinen askel. Viestintäteknologia ja palvelut ovat kuitenkin paljon muutakin. Ongelman on ollut, että yrittäjät eivät oikein hahmota ICT-palveluiden kenttää, Kivimäki pohtii.

Yksi harhaluulo on, että esimerkiksi verkkokauppa vaatisi ison investoinnin tai että se pitäisi itse rakentaa. Yrittäjät eivät yksinkertaisesti tiedä, miten verkkokaupan tai muita viestinnän palveluita voisi konkreettisesti hankkia oman yrityksen käyttöön.

– Verkkokaupan voi ostaa helposti Elisalta palveluna muiden viestintäpalveluiden kanssa. Seuraava askel yrityksissä on siirtyminen kokonaan sähköiseen laskutukseen ja sähköisen taloudenpitoon, mikä helpottaisi huomattavasti yrittäjän arkea. Viestintäteknologialla on mahdollista tehostaa yritysten toiminataa, joten meidän täytyy jatkossa madaltaa yrittäjille kynnystä ottaa uusia jo käsillä olevia palveluja käyttöön. Elisan tehtävä on nostaa tuottavuutta viestinnän palveluilla, myyntijohtaja kertoo.

< Palaa